26 mars 2014

Krönika: Att tumla vid Hovs hallar


Hovs hallar. Foto: Mikael Åkerman 2014
Det här är tänkt att vara det första inlägget i en serie mer personliga inlägg om min vardag i relation till intresset för märkliga djur och de underverk som vår värld kan erbjuda.
Nu i helgen var jag på besök hos en god vän i Skåne. En del av er vet säkert att jag i vanliga fall befinner mig på östkusten, men nu var jag alltså betydligt närmare den västra kusten och kunde självklart inte hålla mig från att ta en tripp till havet. Färden gick till Hovs hallar, vilket utöver att vara inspelningsplatsen för ett mycket berömt schackparti även är ett fullkomligt fantastiskt område med vidsträckta stenstränder, dramatiska klippor och spännande grottor.

Det är något speciellt med att vara vid västkusten, förmodligen för att vad som helst faktiskt är möjligt. Där ute bland vågorna finns det teoretiskt sett möjlighet att få syn på späckhuggare, delfiner och tumlare och på stränderna finner man ibland sepiaskal efter bläckfiskar och andra intressanta ting.

Hovs hallar, foto: Y. Undin 2014
När jag för över 20 år sedan var där för första gången så hittade jag ett hajkadaver och fick se en liten grupp om tre tumlare långt ute i vattnet. Efter det har det blivit några besök då och då, även om det är långt från så ofta som jag hade önskat. Just tumlare tycks dock vara något som ofta färgar mina besök, och till min stora förtvivlan missade jag hur en ung tumlarkalv besökte den privata badbryggan jag brukade besöka 2008.
Även denna gång stals min uppmärksamhet av en tumlare i form av ett kadaver som hade spolats iland på den steniga stranden.

Det till höger är ett tumlarkadaver, Hovs hallar. Foto: Mikael Åkerman 2014
 Tumlare är intressanta djur. Det beräknas finnas några hundra tumlare kvar i Östersjön, men det var länge sedan jag hörde någon rapport om det. De är lite vanligare vid västkusten, men tyvärr har beståndet minskat betydligt på senare tid.

Oavsett så känner jag mig lyckligt lottad som både fått möjlighet att se levande tumlare i det fria samt studera ett tumlarkadaver på nära håll.
Och för er som har möjlighet att göra ett besök vid Hovs hallar så kan jag starkt rekommendera den fina naturupplevelsen oavsett om man vill spana efter något märkligt eller bara njuta av dagen.

2 kommentarer:

  1. Åh. Jag brukar vara vid västkusten någon vecka varje sommar, ibland mer. Det har en tendens att bli ganska förtrollande ja. Denna sommaren har jag alltså en destination, hovs hallar. Man tackar!
    Har varit förbi där någon gång men var nog lite för ung och sådär för att vara uppmärksam på det som idag fångar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett ljuvligt ställe. Ta med kameran! =)

      Radera